28 februarie 2010

Despre Bucuresti si Berlin. Sau Berlin si Bucuresti




Am fost in Berlin prima data in iarna lui 2009. Un weekend. Mi s-a parut rece si murdar. M-a socat mizeria de pe strazi, atat de nespecifica unui oras german. A doua oara am fost in vara aceluiasi an, o saptamana. Complet diferit. Un oras viu, fascinant, socant, divers si nostalgic.

Am vazut muzee, parcuri, cluburi, zone rezidentiale si zone centrale, biserici si monumente. Dar specificul Berlinului nu sta in atractiile turistice, ci in spontaneitate. Sa stai pe jos, pe terasa plutitoare de pe Spree a unui club din Kreuzberg, cu o bere rece, aproape calcandu-te pe picioare cu ceilalti clienti, sau sa asisti la o demonstratie in Potsdamer Platz, sa nimeresti in cine stie ce coltisor al unei cladiri la o petrecere publica, un concert restrans sau o expozitie dubioasa. Cultura urbana defineste Berlinul.

Inainte sa plec din tara, Bucurestiul mi se parea mort. In asa masura, incat mi-am avertizat toti prietenii straini sa il evite cand viziteaza Romania. Nu stiu daca era vina mea, fiindca il percepeam asa, sau Bucurestiul chiar s-a schimbat enorm in doi ani.

Pentru ca de cand m-am intors, Bucurestiul imi aminteste in fiecare zi de Berlin. Ca atmosfera, locatii, evenimente si chiar atitudine. Am avut doi prieteni straini in vizita, si am vazut orasul ca turist. O perspectiva incredibila. Spre rusinea mea, nu mai fusesem la Casa Poporului sau Muzeul Satului, la Palatul Sutu sau la ruinele Curtii Domnesti. In afara de asta, in ultimul timp am fost la piese de teatru, proiectii de filme sau scurtmetraje, concerte neconventionale, targuri, evenimente de tot felul, si aproape de fiecare data am avut un moment de 'this is so berlin-like' :)

Bucurestiul se schimba, si imi zicea cineva ca se preconizeaza ca-n 5 ani va ajunge la nivelul culturii urbane din Berlin. Desi e o predictie foarte optimista, nu mi se mai pare imposibila. 

berlinezi bucurandu-se de soare in parcul de langa Museum Insel


2 comentarii:

zuza spunea...

din pacate scene cu oameni trantiti pe iarba in toiul zilei si in mijlocul orasului nu prea cred ca o sa vedem prea curand in Bucuresti, i hate this :)
dar in rest, ai dreptate, orasul nostru se schimba in bine, e evident

miky spunea...

bai, sa stii ca sunt si la noi!! mai exact, cand am fost in parculetzul de la izvor, am vazut oameni pe iarba, cu paturi sau fara, si am ramas pur si simplu socata :)